Monday, February 1, 2016

DIY : Hantaran Bertunang




Lama sungguh tak bersiaran di blog ini.. banyak benda yang terasa nak dititipkan disini akhirnya dah basi dengan masa yang berlalu.. takper la.. takder rezeki namanya tu nak share...

Minggu lepas sibuk dengan persiapan majlis tunang adik aku yang paling bongsu.. aku tolong-tolong buat hantaran simple-simple gitu je la.. bajet pon ciput.. heheh..

Adik lelaki ku request hantaran berkonsepkan hipster (konon la sangatkan..). Disuruhnya aku google serata alam internet tgk contoh2 hantaran yang guna kotak kayu pallet... mak aiii... budak2 sekarang makin kreatif baq hang... daripada kotak hantaran.. pelamin pon kayu pallet... tadek lagi la main pelamin kain gantung-gantung macam zaman aku dulu... hehehe...

Maka bermula la sesi meng'hunting' kotak kayu pallet tu... nak beli bajet ciput ja.. jadi aku sewa je.. google2 jumpa satu kedai DIY kat area Sungai Besi yang buat sewaan hanya RM10 / kotak hantaran..

Sumber : Google

Aku sewa 5 kotak ... tapi ada security deposit RM50 semasa ambil barang, akan dapat balik semula lepas barang dipulangkan dalam keadaan asal....

Bab bunga-bunga dan hiasan hantaran aku beli di Kaison, Paradigm Mall... murah dan cantik bunga-bunga kat sana.. dan kotak kayu kecil, kotak isi cincin dan stem wreath aku beli kat Daiso.


Kos yang terlibat:

1. 5 Bunga peach  - RM2.50 / stalk

2. 5 Bunga hydrangea (light green) - RM3.50 / stalk
3. 3 Bunga kecil putih - RM3.50 / stalk
4. 2 Huruf 'Z' - RM1.50 / piece
5. 1 set chalkboard heart shape signage - RM4.50 for 5 pieces
6. 1 Crepe paper - RM2.69 / roll
7. 3 ribbon - RM1.90 / roll
8. 1 kotak kayu kecil - RM5
9. 1 kotak cincin - RM5
10. 1 stem wreath - RM5
11. 5 kotak hantaran kayu pallet - RM10 / set
12. 5 polistiren - RM2.60 / piece

Jumlah keseluruhan : RM136.00 (habaq dah murah tak caya.. hehe)
 


Tepak sireh - Nenek aku cakap kalau gi meminang MESTI kena bawa tepak sireh.. seb baik la aku ade beli kotak kayu kecil ni kat Daiso... memang masuk ngam-ngam macam diukur2 dengan saiz tepak sireh tu..
 
Hantaran pertama semestinya cincin... part ni tricky sikit sebab last minit baru aku dapat idea macam mana nak deco set hantaran cincin ni.. aku jumpa kotak cincin kayu ni kat Daiso... dapat idea taruk kotak cincin atas stem wreath juga beli kat Daiso... boleh la kan.. just nak tinggikan sikit kedudukan kotak cincin tu... Huruf 'Z' tu mewakili nak kedua-dua 'pengantin' mula pangkal nama dengan huruf Z... elok pulak kat Kaison ade warna pink dan turquoise.. matching dengan tema hakak... hahaha


Hantaran kedua, set minyak wangi.. (angah dia banyak duit, boleh le sponsor benda mahal sikit, along ni takat barang murah-murah boleh la kan... heheh)


Hantaran ketiga, coklat... taruk riben sikit... aku memang fail bab ikat riben... hantam saja la labu..


 Hantaran keempat buah-buahan... kawan mak sponsor...


 
Hantaran kelima ni tragis sikit... kek besar tak muat nak letak atas kotak hantaran tu, mampu masuk kek kecik 1/2 kilo ja... sian bakal adik ipar aku... dia bagi kek besar, dapat kek kecik ja...

So kesemuanya 5 dulang hantaran je.... boleh la kan... yang bajet2 saja
 

Ini balasan 7 dulang dari pihak perempuan.. bakal adik ipar yang bikin... boleh tahan seni jugak budak ni...









15 comments:

  1. Cantek la hiasan hantaran guna kayu pallet tu..
    Comeyyyyy sangat...
    Simple dan hipsterrr

    ReplyDelete
  2. terima kasih cik hani... style org zaman skrg katanya...

    ReplyDelete
  3. amboi pakai kayu pallet noh..
    hipster hot la sgt skg ni.. :)

    ReplyDelete
  4. cantiknya. skrang ni trend "kayu-kayu" ye?

    ReplyDelete
  5. Salam.. Boleh tau x nama kedai diy yg sewa kotak kayu tu? Atau landmark kedai tu belah mana? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..saya menerima tempahan bekas hantaran kayu pallet serendah rm10/pcs .wsap 0188711284

      Delete
  6. hantaran dr prempuan tu bawang putih ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manisan, dibentukkan mcm bawang putih..

      Delete
  7. saya sedang cari kayu palet untuk hantaran tu, murah nye rm10/pc, kat mne blh nk dptkan harga murahh mcm tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..saya menerima tempahan bekas hantaran kayu pallet serendah rm10/pcs .wsap 0188711284

      Delete
  8. akak sewa dik, bukan beli..kalau nak beli akak pon tak tahu kat mana yang murah dik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  9. salam..saya menerima tempahan bekas hantaran kayu pallet serendah rm10/pcs .wsap 0188711284

    ReplyDelete

Deco: Dining Area

Ok cerita dining area pula... Ni la dining area a.k.a meja makan kami... kuang kuang kuang.. Kerusi Eames tu aku beli kat Lazada, per...