Monday, July 27, 2015

Travel : Japan 2015 (Part 1) - Checklist


Alhamdulillah rezeki Allah SWT... tahun ni tercapai hajat nak melancong ke luar negara.. Allah hantar rezeki kepada kami 17 orang di pejabat untuk jalan-jalan makan angin di Jepun... yess Jepun!!

Pada mulanya kami semua berhajat nak ke Korea, tapi memandangkan dah banyak group sebelum ini dah ke Korea, maka kami dinasihat mencadangkan lokasi lain, kalau tak bos tak approve la rombongan cik kiah kami..



Kalau korang nak tahu, program ni adalah appreciation program tempat kerja aku kepada staf-staf yang menunjukkan prestasi cemerlang dalam perkhidmatan.. Bos belanja RM2500 seorang, pastu kita cadangkanlah nak kemana, syaratnya mesti pergi obersea naik flight.. hahah

Pikir punya pikir kami pilih nak ke Jepun.. kira kos seorang nak kena tambah dalam RM1000++ (tak termasuk makan pakai ye, kos tiket flight, hostel dan tour guide sahaja). Mulanya teringin kami nak ke New Zealand, tapi mengenangkan nak kena tambah beribu-riban maka kami pendamkan sahaja hajat tu buat masa ni... Taiwan dan Hong Kong memang aku yang paling tak setuju nak pergi.. hahah tak gemor makcik.. belom masa lagi..

Jadi untuk part 1 ni aku nak cerita dulu pasal persediaan nak travel jauh ni..

Aku sediakan checklist, bukan apa takut ada yang tertinggal and kalau ade checklist senang aku nak track perbelanjaan yang keluar sederas air sungai ni ha... huhuh

Korang jangan gelak plak tgk checklist aku ni ye.. hahah aku beli yang bajet-bajet sahaja...sesuai lah dengan diriku ini.. shopping pon kat Hari-hari... huhuhu


Aku pack ni untuk 6 hari 5 malam... baju kalau tak cukup aku recycle je lah.. Alhamdulillah cukup..ade yang tak pakai pon... sb kami berjalan dari pagi sampai malam... memang selai je la sehari.. balik bilik tukor baju tido.. Yang dalam checklist ni hanya yang aku perlu beli baharu... ade 2 blouse aku sedia ada aku bawa juga..

Baju kurung aku bawak sebab ade mesyuarat di Universiti Tokyo setengah hari, pastu sambung berjalan pakai baju kurung sekitar Tokyo.. best korang.. rasa bangga dapat pakai baju kurung di tanah asing.. Bangga.. Bangga



Paling penting korang jangan lupa ubat-ubatan... kalau dah berjalan sehari suntuk, turun naik tren je manjang...kaki ni mmg maksimum la kegunaannya... memang sangatlah dinasihatkan bawak minyak urut... 3 botol pon takper... ekekeke

Lagi satu benda paling penting yang perlu kita bawa adalah... botol air.. bukan botol air minum..tapi botol air khas utk kita cebok / basuh selepas kita melepaskan hajat ditandas... tak semua tandas kat negara luar ade paip air ye korang dalam tandas... air kat sinki ade le.. jadi harus beringat.. Alhamdulillah rezeki aku, jumpa botol air boleh lipat di Daiso.. 2.5 liter lagi.. gambar botol tu nanti aku letak sini.. kena balik snap dulu.. sangat berguna habaq hang...


Selain itu juga, penting untuk diingatkan, semua dokumen penting korang print out utk diletakkan dalam setiap bag, kalau korang bawak 3 beg, buat tiga salinan .... manalah tahu salah satu beg hilang, kita ade la back-up..

Aku nasihatkan korang jangan tukar duit cash banyak-banyak... macam aku, aku hanya tukar dlm RM1500 ( 50,000 yen) sahaja dulu, duit bekal lain aku biar dalam akaun bank sahaja.. Tapi kena ingat untuk membolehkan kita withdraw / cucuk duit kat obersea, kita kena setkan di mesin atm / kalau maybank boleh melalui Maybank2u.com untuk pengeluaran di luar negara. Mengikut tour guide kitaorg (pelajar Malaysia di Jepun) lebih untung begini sebab nilai tukaran wang lebih rendah.. Tapi perlu diingat, cucuk duit di luar negara charge pengeluarannya lebih sikit ye..

Selain buat checklist untuk senarai perbelanjaan dan barangan yang nak dibawa, aku plan jugak apa nak pakai ye korang.. heheh siap google travel outfit dan style yang bersesuaian... ha aku pilih style mcm ni.. ahahaha.. plus size's macam aku x banyak choice.. pusing2 situ gak style nye... hahah




Hahaha..jangan gelak..jangan gelak...

1 comment:

  1. botol boleh lipat tu, macam menarik je nak tau..
    nanti share ye

    ReplyDelete